Rygsmerter – Hold i lænden

Ondt i ryggen, lændehold, hold i ryggen – kært barn har mange navne

Det klassiske “hold i ryggen” er et kendt term iblandt befolkningen, men uanset hvad man kalder det, kan det forvolde store gener og smerter samt give følelsen af magtesløshed. Man finder pludselig ud af, hvor meget man bruger ryggen, og i hvor mange bevægelser den er involveret. Oftest kan det være yderst svært og smertefuldt at rejse sig fra sengen om morgenen og generelt bevæge sig. Efter lidt tid bliver det mere udholdeligt at bevæge sig, og det giver mulighed for at komme op fra sengen og bevæge sig en smule mere frit omkring. Man ønsker slet ikke at bøjer sig forover og samle noget op fra jorden eller generelt andet end af bibeholde enten den stående oprejste stilling eller ligge flat ned på sofaen/i sengen.
Det kan mange gange virke som et kæmpe chok, da symptomerne kan være så kraftige og opstå fra den ene dag til den anden, uden at man kan komme i tanke om en specifik grund som sådan. Men, hvis man skal se noget positivt i kaoset, så er det, at problemet heldigvis går over relativt hurtigt i de fleste tilfælde. Mange gange har man hurtigt glemt, at man for en lille uges tid siden nærmest var sengeliggende, idet symptomerne og generne ikke er at mærke nogle steder mere. 

Hvad er “hold i ryggen”?

Ja, se det er et rigtig godt spørgsmål. Man er stadig ikke helt sikkert på, hvad det præcis skyldes. Nogen beskriver det som en lille fibersprængning i nogle af ryggens muskulature, ligesom man ofte ser i baglårsmuskulaturen hos fodboldspillere. Andre beskriver det mere som en psykosomatisk reaktion, hvor en bevægelse eller hændelse igangsætter en reaktion i kroppen og hjernen på samme måde, som hvis der var sket en skade af et område. Kroppen og hjernen reagerer derfor med smerte og bevægeindskrænkning for at “beskytte” det skadet område, således man ikke forværrer situationen. I tilfælde som disse er der ikke tale om en skade, men en fejlfortolkning fra kroppen og hjernens side, som leder til ubehagene. 

Uanset årsagen kommer man ikke uden om, at det kan give store smerter og problemer i dagligdagen. 

Behandling af rygsmerterne

Idet man ikke kan klarlægge den præcise årsag til problemets opståen, kan det være svært at definere, hvad der er den helt rigtige behandlingsstrategi.
Så man kan intet stille op? Jo, der er blevet fundet god erfaring i så vidt muligt at holde sig aktiv generelt uden at provokere uhensigtsmæssigt. Hvad der ikke anses som værende hensigtsmæssigt, er udelukkende at opholde sig i sengen eller på sofaen under forløbet. Det kan være en god ide at slappe lidt af det første 1-2 døgn, således systemet får lidt aflastning. Derefter ser man gerne, at man stille og roligt øger sit aktivitetsniveau i form af gå- og cykelture og senere hen mere specifikke styrke- og bevægelighedsøvelser. 

Nem ryg-øvelse, som du kan lave derhjemme:

På videoen finder du en rotationsøvelse, som du kan lave derhjemme uden nogle hjælpemidler. Lav øvelsen i roligt tempo og start med små rotationer. Byg derefter mere bevægelse på og arbejd henimod fuld bevægeudslag. Du må gerne opleve lidt mere smerte under bevægelsen, men smerten skal gerne aftage efter ophør af øvelsen. Bliver smerterne forværret og forbliver resten af dagen så stop med at lave øvelsen. 

Liggende ben-rotation for rygsmerter.

Senere hen i forløbet kan du prøve denne øvelse. Start uden vægt og arbejd dig stille op i lidt vægt.

Jefferson Curl

Hvis udført korrekt kan øvelsen bidrage til bevægelse af alle ryggens led og være med til at styrke ryggens muskulatur og ‘strække’ strukturerne ud. Prøv den og se om den fungerer for dig.

Følg med på de sociale!

Hvis du finder indlægget brugbart, kan du følge @drivn_sportperformance på Instagram og Facebook for inspiration og flere råd. 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s